Skip to main content

Posts

Jalan Jalan Tuaran,Sabah

Masa mula mula sampai Labuan, kami memang buat senarai untuk pergi menjelajah sekitar Sabah, kalau boleh nak seluruh Sabah. Nak memandu seluruh Sabah. Setakat ini kami dah menjelajah Kimanis,Menumbuk, Bandar Kuala Penyu, Bandar Papar, Keningau (paling sadis sebab tiada line telefon, kalau telefon resort pun putus-putus), Bandar Beaufort.
Hajat kali ini nak menjelajah Kota Belud, tapi apakan daya banjir pula. Cuaca tidak mengizinkan. Masa kami sampai ini, sepanjang jalan ada kenderaan bomba membantu memindahkan penduduk kampung yang terjejas. 
Disebabkan banjir, kami terus ke Bandar Tuaran sebab nak tengok Pantai Dalit.
Disambut dengan 3 patung gergasi Kuda. Bagi sesiapa yang tidak tahu, bandar Tuaran terkenal dengan masyarakat Bajau. Sinonim masyarakat Bajau adalah kehandalan mereka menunggang kuda.
Di saat akhir, kami tidak jadi untuk ke Pantai Dalit disebabkan cuaca hujan lebat dan pokok tumbang. Di Tuaran juga terdapat hotel terkemuka dengan pemandangan cantik iaitu Rasa Sayang Shangri…

Waktu Terbaik Ke Kundasang

(Gambar yang diambil akhir bulan April tahun lepas)
Disebabkan ramai kawan-kawan tanya bulan berapa yang terbaik untuk ke Kundasang melihat kecantikan Gunung Kinabalu, maka post hari ini adalah untuk mereka yang selalu bertanyakan. Sebab nak jawab satu satu dalam instagram amat payah. 
Bulan terbaik : akhir bulan Mac - awal Julai Masa ini cuaca cerah.  Waktu terbaik untuk melihat gunung adalah waktu pagi bermula jam 7pagi sebab dalam jam 9-10pagi ada kabus disekeliling gunung tersebut. Nanti beli tiket kapal terbang mahal mahal, rugi tidak dapat bergambar dengan pemandangan cantik terutama di Desa Cattle Farm. Tempat yang terkenal pemandangan ala ala New Zealand. 
JANGAN DATANG KOTA KINABALU / KUNDASANG / RANAU AKHIR BULAN TERUTAMA BULAN OKTOBER -DISEMBER 
Waktu ini musim hujan dan langit mendung. 

(Gambar yang diambil bulan September 2017)
Nampak tak berkabus macam tu? Rugi kan. Tak nampak Gunung Kinabalu. Musim hujan kebanyakkan homestay juga tutup disebabkan jalan licin. 
Kalau nak pergi ke…

Cara Mudah Nak Buat Kimbap

Hari tu punyalah malas nak masak untuk tengah hari, tiba tiba timbul idea nak makan kimbap sebab teringat beras yang dibeli bercuti di semenanjung bulan mac dulu tak berusik. Maka gigih pergi ke Pasaraya UtamaJaya di Labuan untuk mencari seaweed. 
Sukatan beras ini mudah :  1 cawan beras = 2 cawan air Masak di dalam periuk nasi. 
Selesai beras di masak, gaul dengan minyak bijan masa nasi itu panas panas. Senang untuk diserasikan. Lepas itu biarkan nasi sejuk sebab nanti kau nak kepal kepal nasi tu tak adalah terbakar tangan.
Buat telur dadar. Pastikan guna non stick pan supaya mudah anda menggulungnya. Bahan bahan lain seperti timun, crabstick, lobak, sosej dan apa apa sahaja bersesuaian untuk disumbat ke dalam kimbap tu.
Hasil gulungan yang tak berapa nak kemas. Jari dah tak lembut dah. 
Maka kenyanglah kami anak beranak makan kimbap untuk makan tengah hari. Sekali sekala ubah selera apasalahnya.

Kali Ke 2 Beraya Di Labuan

(Nak habis tahun dah baru kau nak post cerita raya. Sabar jelah. Inilah dikatakan cerita yang dah lama berkurun duduk dalam draf blog ni. Harap dapat membacanya dengan nada gembira)

Ini adalah kali kedua kami beraya di bumi Labuan. Dah macam duduk jauh sahaja dari Malaysia padahal dalam Malaysia juga. Kali pertama tak balik sebab baru lepas bersalin. Kali kedua tak balik adalah saja tak balik sebab nak merasa beraya di Labuan. Lagipun cuti sekolah hanya seminggu, jadi memang malas nak balik sebab macam tak cukup kami nak beraya seminggu maklumlah kampung dua dua jauh antara satu sama lain. Maka marilah kita kumpul banyak banyak memori di pulau ini. 
Hari Pertama Raya : 

Pagi raya biasalah kaum ibu ibu paling sibuk menyiapkan juadah raya. Macam biasa lauknya ialah : Nasi Impit Kuah Kacang Rendang Daging Kuah Lodeh Fuh macam bangga pula dapat siapkan juadah raya. Lepas makan maka bergegas pergi solat aidilfitri di masjid. Masa ini tiba-tiba rasa sayu pula. Suasana adik beradik berhimpun hanya d…

Makcik Jual Ayam

Setiap minggu memang akan diperuntukkan sehari untuk pergi pasar beli barang basah mingguan. Hari-hari masak mahu tak habis. Peti sejuk pun dah kosong. Selepas hantar budak budak hadiri kelas mingguan mereka maka saya akan terus ke pasar UTC Sentral dan pasar tani yang terletak di Labuan Walk. 2 pasar ini memang wajib pergi setiap minggu.  Jangan terkejut. Pasar di sini tersangatlah bersih. Tak ada lantai lecak, sampah atau kertas surat khabar basah di lantai. Pasar di sini dibahagikan kepada beberapa seksyen. Seksyen ikan, seksyen daging, seksyen ayam, seksyen sayur dan buah, seksyen makanan kering dan banyak lagi.
Maka berbalik kepada cerita makcik jual ayam ini. Maklumlah memang jenis ramah makcik ini,maka tidak hairanlah dia banyak pelanggan walaupun di situ berderet peniaga jual ayam, kiub dia paling meriah. 
Me : Makcik, minggu lepas tak ada. Pergi mana? Makcik : Pergi KL Me : Wahh bestnye. Ada majlis kahwin lagi ke makcik (sebab hari raya hari tu dia pergi KL sebab ada majlis kahwin…

Tip Bagi Anak Suka Makan

Setelah mengalami kepayahan dengan dua orang anak sebelum ini (seorang cerewet makan,seorang lagi makan ikut mood) maka masa mengandung kali ke 3 ini,memang membaca banyak buku dan artikel ilmiah. Kira nak tingkatkan lagi ilmu keibubapaan. Semestinya bermula daripada mereka bayi lagi. Topik pemakanan ini memang saya cari sebab tak nak berlaku lagi anak yang cerewet makan dan hanya nak susu sahaja. 
Kali ini anak nombor 3 berjaya. Alhamdulillah. Menjadi anak yang menghargai makanan dan memang suka makan. Kalau menangis, hulur makanan,dia akan diam. Kalau kita ada makanan di tangan, pasti dia ada di sebelah. 
Saya nak kongsi di sini tip yang saya praktiskan daripada bacaan yang saya baca. Manalah tahu ada rezeki anak keempat, boleh baca semula.
Tip 1  :  Penjadualan makanan. Contoh anak saya  (Umur : 1 tahun 4 bulan)
700am makan pagi 1000am pagi snek 1230 - 1300 makan tengah hari 1600 snek  1900 makan malam
Bila dia minum susu? Setelah dia makan pagi dan malam. Bila umur dia sudah 1 tahun, saya han…

2 cents

Kebelakangan ini jadi stress. Bukan stress sebab masalah sendiri tetapi stress sebab masalah orang lain. Kan dah pernah ckp sebelum ini, saya memang pendengar yang baik. (perasan sendiri). 

Masalah kawan adalah mengenai kewangan. Terus tersentak bila mendengarnya. Bila beri jalan penyelesaian,empunya diri cakap dia tak boleh buat. Maka macam mana nak berubah?
Saya nak beri peringatan pada diri sendiri. Sebab nak tulis dalam blog, supaya boleh baca berulang kali. Ini apa yang saya dapat ketika hadiri kursus AKPK.
Terus kepada isi penting. Harap bermanfaat. 
1. Kalau tidak mampu hendak beli, JANGAN BELI. JANGAN TAMBAH HUTANG. Biarlah apa yang orang lain katakan, apa yang orang lain ada. Abaikan. Jangan seksa diri sendiri dan keluarga. Hutang banyak lagi malu. Jangan nak buat ansuran, itu adalah beban. Tak perlu, tolak tepi.
2. Mana mana keperluan yang ada, yang anda gunakan secara minimum sila UNSUBSCRIBE. BATALKAN. Kalau kesian anak tak dapat, ajar anak supaya berjimat. Contoh : 
a. UNIFI - …