Skip to main content

Trip Ke Kuching - Day 2 : Cultural Village

Pagi - pagi lagi isi perut sebab hari ni akan berjalan fullday. Pitstop kami hari ni Santubong - Kampung Budaya Sarawak (Cultural Village) - Sarawak River Cruise -

So after breakfast di hotel, terus drive pergi Santubong. Sebab nak tengok Gunung Santubong. Tahu tak mengenai lagenda Gunung ni? Dorang cakap gunung ni berbentuk seorang perempuan tengah berbaring.

Ni la gunung lagenda tu. Cantek sebab pagi tu diselebungi oleh kabus. Kami cubala berimaginasi hehehe. Nanti bacalah kisah lagenda ni. Perjalanan ke Cultural Village ni mengambil masa lebih kurang sejam. Tempat ni dibuka bermula pada pukul 0900am. Tiket dewasa berharga RM60. Kanak-kanak RM30. Ada tiket untuk grouping/berkumpulan. Masa kami sampai, dah ramai budak sekolah dan budak tadika mengadakan lawatan.

Entrance Cultural Village.

Lepas bayar tiket, staf kaunter akan bagi 1 passport sebagai tanda cenderamata. Di dalam passport itu akan diterangkan mengenai Kampung Budaya Sarawak. Dan akan disediakan tempat untuk dichop untuk jenis rumah yang akan dilawati.
Ni passport yang diberi. Boleh disimpan sebagai hadiah.
Ada 6 buah rumah untuk dichop. Sayangnya masa kami pergi, salah satu rumah Chinese Farm House sedang dalam construction. Memang sayang. Ada 6 jenis rumah di sini iaitu Bidayuh, Penan, Melayu, Melanau, Cina, Iban, dan Orang Ulu. Aaa kalau rasa nak kurus leh gak datang sini. Nak tahu kenapa??

Sebab rumah mereka semua tinggi-tinggi dan tangganya kebanyakan memang adventure.

Tengok.. tinggi kan. Ni baru sikit. Kalau g rumah Melanau, lagi tinggi. Baju memang basah dengan peluh tambahan cuaca time ni memang panas. So lepas ni enjoy gambar yang diambil oleh adik saya,  Dr Muna. Kredit tu her. Naseb dia ada gopro.

Sesapa ada phobia pada ketinggian dinasihatkan tak perlulah naik sebab takut tak reti nak turun

Ni dekat Rumah Melayu. Disediakan persembahan.
Sungguh kreatif. Ni rumah Melanau.After dah jelajah 6 buah rumah, kami bergegas ke Theatre Budaya. Nak tengok persembahan kebudayaan. 1st show start pukul 1130am. Kena pergi awal-awal sebab takut takcukup kerusi. memang ramai sampai ada yang duduk atas tangga.
Memang best persembahan. Bukan setakat menari malah siap ada lawak sekali. Overall memang terbaek.
Anak saya dah kena tangkap dengan dorang masa last persembahan mereka.
So dengan harga tiket RM60, saya rasa memang berbaloi. Lagipun di sinila kita dapat melihat budaya masyarakat Sarawak.

Ada demonstrasi lagi cara nak masak kuih sepit. Ingatkan kuih sepit ni ada kat semenanjung je. Di sini mereka masak menggunakan arang kayu.

Dapur tradisional. Teringat dapur arwah nenek saya. Unik.
Kredit pada adik saya, Dr Muna. Fuhh berguna gak beli gopro.
Ni dalam rumah Melayu Sarawak.
Tengah masak kuih bahulu. Kalau nak beli pun boleh kuih bahulu tu di sini. Murah jek RM3.

Kalau sesapa nak belajar menyumpit bolehla di Rumah Penan. Dikenakan bayaran RM1 untuk 3kali sumpitan. Satu pun tak kena. Haiyakkk..
Ni jambatan masa mula-mula masuk kat entrance. Anak sulung saya membebel bising cakap bila nak sampai. Hahaa.. macam manala diaorang leh jalan laju-laju kat sini. Tips kalau melancong di tempat macam ni, if ada baby jangan bawak stroller tau. Tak sesuai sesangat. Pakai jek carrier baby. Lagi satu pakaila kasut yang sesuai.

Entry untuk hari ke2 ni saya terpaksa buat 2part sebab panjang sangat. Hope enjoy. Next entry Sarawak River Cruise. So now enjoy semua gambar yang adik saya ambil.

Popular posts from this blog

Mengunyah Keropok Lekor & Meratah Sata di Kemaman

Dari Teluk Cempedak naik ke atas ke Kemaman. Perjalanan dari Kuantan ke Kemaman adalah lebih kurang 50minit dengan pecutan sederhana. Kereta kecil ada hati nak tekan minyak sampai lantai. Kami bermalam di kuarter suami. Jimat jimat. Memang tak keluar belanja pergi sini. Waa dah lama tak pergi sini. Rindu rindu nak tengok pantai cantik, nak makan keropok lekor fresh yang dorang uli-uli lepas tu terus campak masuk dalam kuali untuk goreng memang best berbanding beli masuk fridge dan goreng, lain rasanya. Nak makan nasi minyak (popular breakfast di sini), sata (benda wajib kalau tak jangan datang pantai timur), nasi kukus (sini memang banyak giler restoran/warung jual nasi kukus), Nasi lemak ikan tongkol, kan kan mana pernah jumpa nasi lemak ikan tongkol kalau tak kat sini. Haaipp apasal semua makanan ni. (Geleng kepala Encik Suami kalau baca ni). Sampai pun dah petang, so meh kita jenguk kedai yang terbaik untuk makan keropok lekor dan sata. Suami cakap keropok lekor paling sedap dia pe…

Hot Spring Water Park Pedas, Negeri Sembilan

Kalau tahun lepas kami ke Hot Spring Sg Klah, destinasi pilihan kali ni ialah ke Hot Spring Pedas,Negeri Sembilan. Nak ke sana, kami ikut PLUS exit Pedas Linggi. After tol Pedas Linggi, belok kiri, jalan terus sampai jumpa 1st roundabout ambil pukul 3, jalan sampai jumpa 2nd roundabout ambil pukul 12, jalan terus nampak signboard belah kiri tulis Water Park Hot Spring Pedas . Dari tol Pedas Linggi kira-kira 22km untuk sampai ke destinasi. Harap maklum nak beritahu memang takde signboard after tol tu, so just belok kiri. Sepanjang perjalanan silalah perhatikan papantanda yang ada.

Tip 1 : Exit Pedas Linggi. After tol, belok kiri
Tips 2 : Perhatikan papan tanda sebab tak banyak papan tanda mention Waterpark Hot spring Pedas.
Tips 3 : Mesti jumpa 2 bulatan / roundboard baru akan sampai ke destinasi kalau ikut exit Pedas Linggi.
Waterpark ini dibuka setiap hari kecuali hari Selasa.

Isnin, Rabu, Khamis, Jumaat
RM 10.00 = 135cm ke atas RM8.00 = 85cm - 135cm
Sabtu, Ahad dan Cuti Sekolah
RM 12.0…

Apa Makanan Menarik di Labuan Selain Seafood?

Kalau tanya saya, tempat makan mana yang menarik hati di Labuan ini selain makan seafood, saya akan beritahu 2 restoran/kedai ini. Menambat hati sangat dan memang menjadi pilihan. Sebenarnya banyak kedai makan di Labuan ini tapi setakat ini biarlah saya beritahu yang 2 ini.
1. Raff Restoran
Restoran ini memang sentiasa penuh dengan pelanggan tidak kira pagi atau petang. Ada 2 cawangan satu Raff Deepsea restoran dan Raff Restoran (sebelah tokong cina).
Waktu Operasi : 7pagi - 3 atau 4 petang Hari : Setiap hari kecuali diberitahu Signature Dish : Daging Masak Hitam. Lokasi : Trademark sebelah tokong cina, jalan Kemajuan.
Disebabkan waktu ini, kami pergi untuk minum pagi makan saya akan order makanan kegemaran saya iaitu Laksa Sarawak. Orang Sarawak yang kalau rindu nak makan laksa sarawak, bolehlah menjengah ke restoran ini. Cukup rasa, cukup lemak, tak kedekut udang, memang boleh hilanglah rasa rindu kampung halaman tu. Ada juga mee kolok. Mee kolok ini hanya dihidangkan pada hari S…