Skip to main content

Bankrap Pada Usia Muda

Entah kenapa sejak akhir-akhir ini, ramai staf yang dapat surat insolvensi. Sampai terkeluarlah cakap :

"Muda muda dah kena" geleng kepala banyak kali.

Entahlah mungkin memang kena ada banyak kursus pengurusan kewangan. Or apa apa kempen mengenai pengurusan kewangan. Gosh rasanya macam dah kronik. Bila tengok sistem payroll dekat office ni dan dokumen berkaitan, muda-muda dah buat personal loan. Bukannya banyak, tapi begitu besar jumlahnya kengkadang sampai melebihi gaji. Bila tanya, dia jawab "takpe puan, saya ada side income". Eventhough ada side income sekalipun, apa kata buat pengurusan kewangan dengan teliti. Ngeri saya tengok bila ada gaji yang bakinya tinggal RM200. Di bandar besar ni, apalah yang dapat untuk duit sejumlah itu. Iye betul, gaji kita kecil, barang mahal, tapi ikutlah mana yang mampu. Mana yang penting didahulukan. Mana yang sekadar kehendak tu fikir-fikirkanlah. Beli barang dapur pun pun dah cecah RM200.

Satu lagi bila kahwin kena pinjam personal loan. Adehh, kengkawan kena ingat kehidupan lepas kahwin tu lagilah penting dari membazir duit belanja time nak kahwin. Berbelanjalah mengikut kemampuan. Jadi trend sekarang ni, bila nak kahwin akan pinjam personal loan sampai berpuluh ribu, bayar sampai 10tahun (sekarang ni limit adalah 10 tahun, kalau tahun lepas 20tahun). So selama 10 tahun tu dok bayar duit kahwin. Pendapat saya, biarlah apa orang nak kata mengenai majlis perkahwinan kita, simple macam mana pun, janji saya tak terbeban dengan hutang. Bukan dorang pun yang akan tolong kita bayar pun. Mulut orang, bukan boleh kita tutup. Betul tak?? Ye kahwin memang sekali dalam seumur hidup (insha Allah, ameen), tapi berpada pada lah. Terlajak meminjam memang buruk padahnya.

Bagi saya, yang penting kita ada duit simpanan. At least sebulan pun masuk jelah RM10 pun tak pe. Sebab apa-apa yang terjadi, sekurang kurangnya ada simpanan. Saya punya habit, saya akan menyimpan duit di dalam bank yang tak akan saya kuar dan takde kat atm. So saya pilih tabung haji. Even sekarang dorang permudahkan pengeluaran duit melalui bank rakyat, maybank tapi saya tak apply pun. Sebab saya memang taknak, risau akan terguna. Dahla sah sah memang kaki shopping, so better takperlu.

Tergerak hati nak post cerita ni, sebab pagi-pagi dah ada staff call cakap dia dapat surat insolvensi (sebelum ni, dah 4 orang kena). Umur baru 22 tahun. Tanya sebab apa boleh jadi macam tu, sebab dia jadi penjamin kepada kawannya. Ni pun bahaya tau. Tolonglah jangan senang-senang nak jadi penjamin even dia kawan kita or bff sekalipun. Sebab kita tak tahu akan datang macam mana. Banyak kes macam ni. Kadangkala kes tak bayar bil telefon yang bertahun tahun tu pun, leh menyebabkan kita muflis. Hati-hati ye kawan-kawan.

Kad kredit silalah guna dengan berpada-pada. Suami saya selalu tegur bila nampak bil kad kredit saya. ( Sorry ye awak hehehe.. ). Saya pun pernah guna sampai overlimit. Bila nak bayar balik tu, alahai sakitnya. So saya akan pasangkan niat ketat ketat taknak dah guna secara berleluasa. Akan guna untuk isi minyak kereta dan purchase tiket flight je. Menyesal dulu tak berpada pada.

Tu je nak membebel hari ni. Setelah selalu berfoya foya. Sorry sebab korang penat nak membaca kali ni sebab tak ada gambar.

Boleh belajar membeli ikut kemampuan.

Popular posts from this blog

Mengunyah Keropok Lekor & Meratah Sata di Kemaman

Dari Teluk Cempedak naik ke atas ke Kemaman. Perjalanan dari Kuantan ke Kemaman adalah lebih kurang 50minit dengan pecutan sederhana. Kereta kecil ada hati nak tekan minyak sampai lantai. Kami bermalam di kuarter suami. Jimat jimat. Memang tak keluar belanja pergi sini. Waa dah lama tak pergi sini. Rindu rindu nak tengok pantai cantik, nak makan keropok lekor fresh yang dorang uli-uli lepas tu terus campak masuk dalam kuali untuk goreng memang best berbanding beli masuk fridge dan goreng, lain rasanya. Nak makan nasi minyak (popular breakfast di sini), sata (benda wajib kalau tak jangan datang pantai timur), nasi kukus (sini memang banyak giler restoran/warung jual nasi kukus), Nasi lemak ikan tongkol, kan kan mana pernah jumpa nasi lemak ikan tongkol kalau tak kat sini. Haaipp apasal semua makanan ni. (Geleng kepala Encik Suami kalau baca ni). Sampai pun dah petang, so meh kita jenguk kedai yang terbaik untuk makan keropok lekor dan sata. Suami cakap keropok lekor paling sedap dia pe…

Hot Spring Water Park Pedas, Negeri Sembilan

Kalau tahun lepas kami ke Hot Spring Sg Klah, destinasi pilihan kali ni ialah ke Hot Spring Pedas,Negeri Sembilan. Nak ke sana, kami ikut PLUS exit Pedas Linggi. After tol Pedas Linggi, belok kiri, jalan terus sampai jumpa 1st roundabout ambil pukul 3, jalan sampai jumpa 2nd roundabout ambil pukul 12, jalan terus nampak signboard belah kiri tulis Water Park Hot Spring Pedas . Dari tol Pedas Linggi kira-kira 22km untuk sampai ke destinasi. Harap maklum nak beritahu memang takde signboard after tol tu, so just belok kiri. Sepanjang perjalanan silalah perhatikan papantanda yang ada.

Tip 1 : Exit Pedas Linggi. After tol, belok kiri
Tips 2 : Perhatikan papan tanda sebab tak banyak papan tanda mention Waterpark Hot spring Pedas.
Tips 3 : Mesti jumpa 2 bulatan / roundboard baru akan sampai ke destinasi kalau ikut exit Pedas Linggi.
Waterpark ini dibuka setiap hari kecuali hari Selasa.

Isnin, Rabu, Khamis, Jumaat
RM 10.00 = 135cm ke atas RM8.00 = 85cm - 135cm
Sabtu, Ahad dan Cuti Sekolah
RM 12.0…

Apa Makanan Menarik di Labuan Selain Seafood?

Kalau tanya saya, tempat makan mana yang menarik hati di Labuan ini selain makan seafood, saya akan beritahu 2 restoran/kedai ini. Menambat hati sangat dan memang menjadi pilihan. Sebenarnya banyak kedai makan di Labuan ini tapi setakat ini biarlah saya beritahu yang 2 ini.
1. Raff Restoran
Restoran ini memang sentiasa penuh dengan pelanggan tidak kira pagi atau petang. Ada 2 cawangan satu Raff Deepsea restoran dan Raff Restoran (sebelah tokong cina).
Waktu Operasi : 7pagi - 3 atau 4 petang Hari : Setiap hari kecuali diberitahu Signature Dish : Daging Masak Hitam. Lokasi : Trademark sebelah tokong cina, jalan Kemajuan.
Disebabkan waktu ini, kami pergi untuk minum pagi makan saya akan order makanan kegemaran saya iaitu Laksa Sarawak. Orang Sarawak yang kalau rindu nak makan laksa sarawak, bolehlah menjengah ke restoran ini. Cukup rasa, cukup lemak, tak kedekut udang, memang boleh hilanglah rasa rindu kampung halaman tu. Ada juga mee kolok. Mee kolok ini hanya dihidangkan pada hari S…