Captain Carlos The Guardian Of Good Eating


Sebenarnya saya honestly taklah pantau sangat anak-anak tengok kartun apa, saya just had kan masa untuk mereka menonton (selalunya saya bagi mereka menonton waktu pagi sampai pukul 9 dan petang dari pukul 6 hingga 7). Cuma kartun yang lawan-lawan macam ultraman, boboiboy, spiderman dan sebagainya tu saya tak galakkan sangat. Kalau mereka tengok selalunya saya akan jelaskan mengapa, kenapa, apa. Al maklumlah anak yang sulung tu banyak sikit soalannya dan gaya pemikiran yang kreatif.

Hari tu disebabkan dia tengok movie spiderman, dia menjadikan watak jahat itu hero dia sebab dia cakap 

" Ibu, abang nak jadi spiderman hitamlah"

"Kenapa?" 

"Sebab spiderman hitam kuat, tengok dia lawan spiderman merah. Spiderman merah ada darah, tak kuat" 

So saya pun menerangkan apa yang patut untuk mengubah tanggapan dia yang "watak jahat" adalah kuat.

Tapi saya suka bagi anak saya tengok kartun ini : 

Captain Carlos : Guardian Of Good Eating

Kartun ni memang bagus. Mengajar budak budak memilih yang mana satu makanan yang baik dan yang tak baik (atau sekali sekala je boleh makan).

Ada satu siri dia, mengajar supaya budak-budak untuk memilih makanan keju supaya dapat gigi yang cantik dan kuat. So anak saya terpengaruh, tiap-tiap hari nak makan cheesedale. Padahal sebelum ini, sentuh pun taknak. Thanks Captain Carlos !

Disebabkan Captain Carlos ini, dia tukar habits daripada makan coklat kepada makan buah-buahan. Sebab dia cakap :

" Ibu, abang nak kuat macam Captain Carlos, Captain Carlos tak makan coklat kan ibu "

"Boleh makan, tapi tak boleh selalu makan coklat tau"

Betapa kuatnya pengaruh kartun dan tv kepada anak-anak. 

Popular posts from this blog

Hot Spring Water Park Pedas, Negeri Sembilan

Mengunyah Keropok Lekor & Meratah Sata di Kemaman

Kelantan : Maggi Tiram Pok Weil