2 Tiket Untuk Ke Syurga

Post ni mengambil masa yang agak lama untuk saya menyusun kata sebab setiap kali nak mula menulis, pasti air mata ini mengalir. Kalau tahun lepas, kedua-dua makcik saya pergi dijemput Maha Esa, kali ini anak saudara saya telah dijemput oleh Dia yang hanya sempat menjengah dunia selama 7hari.

Saya panggil dia 'baby Hajar'. Baby Hajar lahir sebagai baby premature 26weeks. Seorang baby yang cukup kuat yang dapat saya rasakan. Bertarung hampir seminggu di NICU. Mendengar saat dia dilahirkan, gembira sangat. Rasa macam nak booked tiket nak pergi menjenguk baby Hajar tapi apakan daya, tuntutan tugas tak dapat nak dielakkan. Maaf tidak dapat melihatmu, Baby Hajar even disaat kematianmu kami still stucked di sini. Kami doakan daripada jauh.

Hajar Binti Mohd Asyraf.


Tiap-tiap hari kami sekeluarga mendoakan baby Hajar menjadi insan yang kuat, walaupun umi dan abi memaklumkan keadaan kritikal baby ini, kami masih mengharapkan keajaiban daripada Allah. 

Di saat-saat umi dan abinya memberitahu keadaan yang masih berterusan kritikal dihadapi baby Hajar, saya masih mengharapkan baby ini akan terus berjuang. 

Tapi percaturan dan perancangan Allah lebih cantik. Dia dijemput menjadi penghuni syurga. Menerima berita itu di saat saya masih menatap gambar dia didukung dan dibelai oleh abi dan uminya. Masih segar dalam ingatan melihat video dia ketika bergerak aktif bertindak balas apabila uminya memanggil. Allahu akbar! Sayu rasanya.

"Wahai adikku Asyraf dan Fatimah, ujian yang hebat adalah untuk insan yang hebat. Allah mengujimu sebab Dia tahu kamu dapat menghadapinya. Allah mengujimu supaya kamu bertambah dekat denganNya dan bertambah imanmu. Kamu telah dapat 2 tiket ke syurga setelah pemergian Jannah dan Hajar sebagai ganjarannya. Berbangga la kamu berdua."

Hadis Riwayat Abu Hassan R.A, ia berkata : Saya mengatakan kepada Abu Hurairah, bahawa dua orang anakku telah meninggal dunia. Adakah berita (hadith) Rasulullah SAW yang dapat engkau sampaikan kepadaku yang dapat menyenangkan hati kami berkenaan dengan anak kami yang meninggal itu. Abu Hurairah menjawab, Ada ! Anak-anak kecil (yang meninggal) menjadi kanak-kanak syurga, ditemui kedua ibubapanya lalu dipegangnya pakaian ibubapanya sebagaimana saya memegang tepi kain dan tidak berhenti (memegang pakaian)  sampai Allah memasukkannya dan kedua ibu bapanya ke dalam syurga.
Hadith Sahih Riwayat Muslim (2635 - 1524)

" Cantikkan aturan Allah adik-adikku? Disebalik kesedihan kamu, ada berita gembira untuk kamu. Berbahagialah"




Popular posts from this blog

Hot Spring Water Park Pedas, Negeri Sembilan

Mengunyah Keropok Lekor & Meratah Sata di Kemaman

Kelantan : Maggi Tiram Pok Weil