Latih Anak Jadi Lebih Kreatif


Masa mula-mula dapat anak yang sulung, saya pelik kenapa suami saya selalu belikan mainan lego untuk anak yang sulung. Siap cakap dengan saya lagi, kalau nak beli mainan, beli je lego. Mainan lain tu takyah pun takpe. Well, maklumlah anak lelaki sah sah la ada mainan lain selain lego kan. 

Memang dekat rumah berlambak mainan lego. Mula-mula jenis yang besar macam brand Mega Blocks. Penuh 2 bakul, sarat dengan mainan lego. 

Daripada situ saya perhati sahaja anak saya. Memang kusyuk dia main dengan mainan tu. Alhamdulillah dia tak ada lah addicted sangat dengan mainan ipad nya itu walaupun pada permulaannya agak susah nak latih dia supaya tidak bergantung dengan ipad itu. Rekod dia yang tidak dapat dipecahkan oleh ayahnya ialah games Subway Surfer markah 1juta ok masa umur dia 2tahun 1/2. .. since dia dapat 1juta tu, ayah dia terus jauhkan dia daripada games yang ada kat ipad tu

Asyik dengan lego. Baru beli. Ni jenis yang kecil.

Ibu, ni dragon.  (abaikan bilik yang bersepah itu)

Sekarang adik dia pulak dah jangkit.

Mainan lego yang berjaya dia buat. Saya suruh dia tengok arahan pada kertas. Alhamdulillah jadi. Ni kalau tak jadi, mahu dia mengamuk satu rumah. Saya acctually memang tak percaya dia boleh buat walaupun bukan 100% sama seperti arahan, dia boleh buat ikut citarasa dia.

Daripada kecik suruh main lego, jadinya dia dan adiknya sekarang jadi lebih kreatif. Buat macam-macam bentuk daripada lego tu. Kadangkala tanpa melihat apa-apa arahan. Bangunan, binatang, bunga, zoo, stesen minyak, lapangan terbang dan macam-macam lagi. Kadangkala macam tak percaya dia yang buat. Setakat ni adik dia just boleh buat bentuk bangunan dan alat.

Yang bagusnya, mainan ni boleh latih anak saya jadi lebih fokus. Dia boleh duduk diam dan buat sampai berjaya. Bagus kan??

Adik dengan muka bangga dapat buat bangunan. 

"Ibu, building, yeayy tinggi"

Baru lah saya tahu kenapa Encik Suami beriya suruh beli mainan lego ni. Dia nak anak dia jadi lebih kreatif dan membantu mereka belajar fokus sekaligus bagus untuk saraf motor mereka (jari jari mereka )



Mudah ibu nak buat kerja rumah hehe sebab masing-masing tekun buat lego mengikut imaginasi masing-masing.

Muka gembira .. 

Popular posts from this blog

Hot Spring Water Park Pedas, Negeri Sembilan

Mengunyah Keropok Lekor & Meratah Sata di Kemaman

Kelantan : Maggi Tiram Pok Weil