Kisah 1 hari

Alkisahnya cuti panjang ni kemas rumah habis-habisanlah. Segala majalah semua dibuang. Sebab memang tak berusik. Decide nak kemas sebab makin berhabuk. Dahla jenis alergi habuk.

Kemas bekas-bekas air mineral 2kotak, done. Majalah letak dalam kotak, done. Ingatkan nak campak je semua tu kat rumah sampah. Tetiba suami suh bagi kat pusat recycle Presint 15, Putrajaya. Waaaaa satu kes lak mengangkut semua benda tu. Dahla kereta kecil. Kire 2kali tripla mengangkut benda-benda tu masuk ke dalam kereta. Dahla tengah hari, panas ok!! Berpeluh dibuatnya.

Sampai je tempat recycle tu, tong recycle yang selalu ada tu takde lak. Yang ada tempat tong sampah hijau yang besar. Alamak!!! Nak buang kat situ ke. Tetiba rasa macam rugi lak sebab niat dah betul nak recycle.

Tetiba datang seorang pakcik bawa motor dengan kotak kosong.

"Nak buang ke tu?"

"Ye pakcik. Ingatkan nak recycle, tapi tong recycle takde plak"

"Rezeki pakcik hari ni. Bagi kat pakcik jelah semua tu. Biar pakcik yang uruskannya"

"Ooo ok pakcik. Banyak lagi dalam kereta ni"

"Alhamdulillah. Boleh pakcik jual botol-botol ni dan majalah. Selalunya pakcik jarang cari barang waktu macam ni sebab panas. Pakcik tak larat. Tapi hari ni tergerak hati nak datang. Rupanya ada orang nak bagi rezeki kat pakcik"

Saya sekadar senyum.

"Duduk mana pakcik?"

"Dekat Teras Jernang"

Tangan tua pakcik tu sibuk menguruskan barang yang saya bawa. Saya dan suami sekadar membantu mengikat buku-buku tersebut. Dalam fikiran saya, Allah dah aturkan cantik untuk pakcik tersebut. Saya yang tak pernah nak recycle benda-benda tu tergerak hati nak recycle. Dahla jauh nak pergi tempat tu, waktu panas terik lak. Allah memberi rezeki pada pakcik itu melalui saya. Alhamdulillah sekurangnya saya dapat meringankan sikit beban pakcik tersebut.

Besarnya kuasa Mu Ya Allah.

Popular posts from this blog

Hot Spring Water Park Pedas, Negeri Sembilan

Mengunyah Keropok Lekor & Meratah Sata di Kemaman

Kelantan : Maggi Tiram Pok Weil