Skip to main content

Anda Bijak Dalam Pengurusan Kewangan??

Tenpoh hari saya berkesempatan untuk menyertai satu ceramah mengenai cara pengurusan wang yang dianjurkan oleh tempat kerja saya dengan kerjasama AKPK.

Masih ramai lagi ke yang tak tahu apa itu AKPK? Meh akak citer sikit. AKPK ditubuhkan di bawah Bank Negara Malaysia khas untuk memberi khidmat kepada rakyat mengenai cara pengurusan wang serta khidmat kaunseling untuk rakyat yang di mempunyai bebanan hutang yang tinggi (minta dijauhkan).

Ini adalah rumusan yang saya dapat (dalam nota ringkas) :

2 persoalan yang perlu ada untuk menentukan kedudukan kewangan anda bila hujung bulan ialah :

A) Adakah anda selalu kehabisan wang?
B) Anda masih mempunyai baki dalam akaun anda?

Tips 1: Ajar anak untuk budget mereka sendiri (especially ajar anak menabung dari kecil lagi). Harus (gigih lepas ni cari bekas aiskrim, balut cantik-cantik untuk jadi tabung. Takyah membazir nak beli kat luar)

Tips 2 : Buat budget by day / week / month. (Simpan bonus, 10% - 30% mengikut kemampuan masing2).  Ni selalu saya failed. Tulis punyalah sikit, tapi bila masuk pasaraya especially Jaya Grocer rasa semua nak grab. Ok lepas ni kena kuatkan iman.

" Setengah orang belum dapat bonus sudah fikir nak berbelanja apa. Apa kata sebelum dapat bonus, fikirkan amount simpanan anda, selebihnya baru berbelanja. Tengok keadaan kewangan dulu, baru buat perbelanjaan." Ni kakak AKPK yang cakap, kena batang hidung i tau !!

Tips 3 : Jika keadaan kewangan tenat, buat perubahan secara perlahan - lahan, tak perlu tergesa gesa, asalkan akan ada perubahan walaupun kecil.

Contoh kakak AKPK tu cakap, kalau selama ni beli serbuk pencuxi Dynamo, cari brand murah lagi lepas ni. Siap cakap, kalau tak beli Dynamo, agak-agaknya kain tu tak bersih ke?? 

Tips 4 : Fikirkan sesuatu untuk naikkan (increase) pendapatan (income). Atau turn hobby into income. 

Contohnya jual roti kat office but kerja hakiki jangan lupa ye.

 Based on Encik Suami saya cerita, ada seorang cleaner di office dia, hanya bermodalkan pembakar roti dan alat untuk buat telur separuh masak. Dia jual set breakfast (roti bakar dan telur separuh masak) kat office (brilliant idea). Nak tahu sehari dia boleh jual berapa buku roti?? 5 buku roti dan just imagine keuntungan yang dia dapat. Dia ambil kesempatan di mana dia boleh jana side income tanpa ganggu kerja dia.

Tips 5 : Perlu ada tabungan kecemasan. 

Especially untuk medical sebab kita tak tahu bila akan sakit dan perlukan duit yang banyak. Tabungan ni simpan duit di tempat yang susah kita nak keluarkan, contohnya Tabung Haji (susah nak keluarkan sampai kena ambil cuti) but jangan apply kad untuk keluarkan duit, sebab sekarang Tabung Haji mudahkan pencarum untuk keluarkan duit di ATM bagi mengurangkan kesesakan di kaunter. Kalau boleh buat potongan gaji, lagi bagus. Tak banyak pun takpe, asalkan ada.

Tips 6 : Amalkan print CC RIS setiap tahun untuk melihat jumlah pinjaman/pembayaran. Takut-takut kita tak tahu ada benda sepatutnya kita tak perlu bayar. Cara mendapatkannya, pergi ke Bank Negara block D, print di kiosk (konsep sama macam nak dapstkan penyata KWSP) @ pergi ke pejabat AKPK di Maju Junction tapi yang ni kena buat appointment dulu.

Tips 7 : Untuk mendapatkan kewangan yang kukuh, pastikan jumlah hutang tidak melebihi 40% (basic rules) daripada gaji kita.

Tips 8 : Bagi meningkatkan kedudukan harta bersih ialah naikkan jumlah tabungan, kurangkan perbelanjaan, selesaikan hutang (of course) dan lupuskan aset yang tidak menjana pulangan.

Tips 9 : Jangan beli kereta dengan 0% downpayment (sah sah menunjukkan kita tak mampu) dan jangan beli kereta yang sambung bayar, sangat bahaya. Kereta hanya bertahan 5 -7 tahun sahaja, periksa kemampuan anda.

Tips 9 : Penggunaan Kad Kredit Secara Bijak.

* Jika tidak perlu, jangan swipe. Be smart (fuhh tengah tahan hati, so far berjaya 2 bulan tak guna kad kredit. Istiqamah)

* Jangan issue banyak kad kredit. Banyak kad kredit means banyak berbelanja. 2nd factor of bancrupsy. (Patutlah Encik suami selalu ingatkan jangan issue kad kredit banyak. 1 sahaja dah perlu untuk isi minyak dan tempah flight). Kalau tak mampu berbelanja, jangan beli (ye saya suke shopping cosmetic).

* avoid bayar minima. (Sangat bahaya anda membayar minima)

-------------------------------------------------------------------------

Bagaimana saya buat tabungan harian saya?? Ini saya dapat tips daripada internet. Sebab masa tu saya rasa, saya perlukan sesuatu simpanan selain simpan di dalam akaun Tabung Haji. Selain saya buat simpanan di tabung haji (saya taknak tengok pun ada berapa dalam akaun sebab saya takut nanti "hantu duit" memanggil saya hehe), saya hanya perlukan 2 bekas makanan sahaja untuk jadikan ia tabung. Tapi dalam hati kena set, jangan guna !!!

Saya panggil tabung saya, tabung impian hijau. Simpanan saya target daripada 1 Jan 2015 - 31 Dec 2015. (Bekas aiskrim milo dan bekas chocolate)

Mana-mana duit syiling yang saya ada dalam dompet, saya masukkan dalam bekas milo. Tak banyak takpe, asalkan masuk setiap hari. Tapi nampak gayanya saya kena cari bekas satu lagi, sebab bekas milo ni dah penuh.

Kalau dah tabung hijau, semestinya berkait dengan duit hijau so mana-mana ada duit hijau (RM5) dalam dompet saya, saya akan masukkan dalam tabung hijau saya. Saya tak akan guna. So saya nekad dalam hati, istiqamah selalu. 

Ini cara saya, kalau anda ada cara sendiri boleh kongsi dengan saya.

Popular posts from this blog

Mengunyah Keropok Lekor & Meratah Sata di Kemaman

Dari Teluk Cempedak naik ke atas ke Kemaman. Perjalanan dari Kuantan ke Kemaman adalah lebih kurang 50minit dengan pecutan sederhana. Kereta kecil ada hati nak tekan minyak sampai lantai. Kami bermalam di kuarter suami. Jimat jimat. Memang tak keluar belanja pergi sini. Waa dah lama tak pergi sini. Rindu rindu nak tengok pantai cantik, nak makan keropok lekor fresh yang dorang uli-uli lepas tu terus campak masuk dalam kuali untuk goreng memang best berbanding beli masuk fridge dan goreng, lain rasanya. Nak makan nasi minyak (popular breakfast di sini), sata (benda wajib kalau tak jangan datang pantai timur), nasi kukus (sini memang banyak giler restoran/warung jual nasi kukus), Nasi lemak ikan tongkol, kan kan mana pernah jumpa nasi lemak ikan tongkol kalau tak kat sini. Haaipp apasal semua makanan ni. (Geleng kepala Encik Suami kalau baca ni). Sampai pun dah petang, so meh kita jenguk kedai yang terbaik untuk makan keropok lekor dan sata. Suami cakap keropok lekor paling sedap dia pe…

Hot Spring Water Park Pedas, Negeri Sembilan

Kalau tahun lepas kami ke Hot Spring Sg Klah, destinasi pilihan kali ni ialah ke Hot Spring Pedas,Negeri Sembilan. Nak ke sana, kami ikut PLUS exit Pedas Linggi. After tol Pedas Linggi, belok kiri, jalan terus sampai jumpa 1st roundabout ambil pukul 3, jalan sampai jumpa 2nd roundabout ambil pukul 12, jalan terus nampak signboard belah kiri tulis Water Park Hot Spring Pedas . Dari tol Pedas Linggi kira-kira 22km untuk sampai ke destinasi. Harap maklum nak beritahu memang takde signboard after tol tu, so just belok kiri. Sepanjang perjalanan silalah perhatikan papantanda yang ada.

Tip 1 : Exit Pedas Linggi. After tol, belok kiri
Tips 2 : Perhatikan papan tanda sebab tak banyak papan tanda mention Waterpark Hot spring Pedas.
Tips 3 : Mesti jumpa 2 bulatan / roundboard baru akan sampai ke destinasi kalau ikut exit Pedas Linggi.
Waterpark ini dibuka setiap hari kecuali hari Selasa.


Isnin, Rabu, Khamis, Jumaat
RM 10.00 = 135cm ke atas RM8.00 = 85cm - 135cm
Sabtu, Ahad dan Cuti Sekolah
RM 12.0…

Apa Makanan Menarik di Labuan Selain Seafood?

Kalau tanya saya, tempat makan mana yang menarik hati di Labuan ini selain makan seafood, saya akan beritahu 2 restoran/kedai ini. Menambat hati sangat dan memang menjadi pilihan. Sebenarnya banyak kedai makan di Labuan ini tapi setakat ini biarlah saya beritahu yang 2 ini. 
1. Raff Restoran 
Restoran ini memang sentiasa penuh dengan pelanggan tidak kira pagi atau petang. Ada 2 cawangan satu Raff Deepsea restoran dan Raff Restoran (sebelah tokong cina).
Waktu Operasi : 7pagi - 3 atau 4 petang Hari : Setiap hari kecuali diberitahu Signature Dish : Daging Masak Hitam. Lokasi : Trademark sebelah tokong cina, jalan Kemajuan.
Disebabkan waktu ini, kami pergi untuk minum pagi makan saya akan order makanan kegemaran saya iaitu Laksa Sarawak. Orang Sarawak yang kalau rindu nak makan laksa sarawak, bolehlah menjengah ke restoran ini. Cukup rasa, cukup lemak, tak kedekut udang, memang boleh hilanglah rasa rindu kampung halaman tu. Ada juga mee kolok. Mee kolok ini hanya dihidangkan pada hari S…