Dialog Anak

Azan berkumandang kat radio.

Abang : Ok ibu, diam semua (anak pertama bagi arahan dekat adik)

Ibu buat isyarat tangan supaya diam. Adik pun sama. Dalam hati alhamdulillah .

Tetiba time imam baca pengertian doa lepas azan ...

" ...... sesungguhnya Kau tidak memungkiri janji... "

Abang : Ibu, "memungkiri janji tu apa?"

(Dalam hati, alamak apalah nak explain ni. Kepala ligat cari jawapan sambil drive. )

Ibu : Macam ni, contoh macam ayah cakap dekat abang " Esok kita pergi taman tau ". Lepas tu abang tanya ayah "janji ayah". Ayah jawab " janji". Tapi esok ayah tak bawak abang pergi taman, maknanya ayah memungkiri janji lah. (Fuhhh penjelasan penuh dah diberi)

Abang : Kalau kita memungkiri janji, maknanya kita dosa kan ibu? Masuk api neraka kan?

Ibu : Yup.

Abang : Ibu, nanti ibu belikan abang hamster boleh tak? Janji?

(Nak tergelak pun ada, pening pun ada bila anak psiko ibu balik.)

Abang : Kalau ibu memungkiri janji, ibu dosa, masuk api neraka tau.

Ibu : Ayah balik nanti, abang tanya ayah la ye.

(Jawapan selamat).

Ok Encik Suami, silalah tunaikan hasrat hero anda. Maafkan ibu. Hero awak bijak sangat guna ayat kenakan ibu dia balik.

Popular posts from this blog

Hot Spring Water Park Pedas, Negeri Sembilan

Mengunyah Keropok Lekor & Meratah Sata di Kemaman

Kelantan : Maggi Tiram Pok Weil