Kisah Cinta

Part1 :

Ogos 2000
Matrikulasi Pulau Pinang.

Aku sahaja je mohon matrikulasi jauh. Jauh daripada kawan sekolah. Selesai habis exam SPM, kawan-kawan kebanyakan akan pilih pusat matrikulasi belah selatan. So aku memang jenis lone ranger (aku ada pengalaman pahit pasal bestfriend) terus tanpa ragu-ragu pilih UTARA. Niat dalam hati nak mulakan kehidupan baru dan merasa merantau belah utara pula. Sekolah dah belah selatan, mohler kita ke utara. Bila dapat tahu masuk matrikulasi kat Penang, punyalah suka hati. Tak sabar nak mulakan semua benda baru termasuklah panggilan nama. Semuanya disebabkan kenangan yang begitu tidak indah masa alam sekolah menengah.

2minggu sebelum masuk, sibuk beli kain nak buat baju kuliah matriks. Dulu baju matriks, kain kosong gelap, baju kosong cair. So pilihlah 5helai, senang tak perlu nak basuh banyak kali. Beli barang apa yang patut. Bila dah complete semua, rasa lega.

Hari yang dinantikan telah tiba, sampai di Matriks Penang, punyalah girang. Satu wajah pun aku tak kenal. Yeay, fresh start, fresh environment. Daftar terus dapat kunci. Bilik punyelah besar. Suka hati. 1 bilik 4 orang. Tapi kawan-kawan bilik belum masuk. Dalam lebih kurang 10minit, seseorang masuk. Segala benda dan barang dia bawak. Pisau, penyapu, 3 bekas baldi, beg besar, bertin biskut. Dalam kepala aku siap cakap, sah sah dia tak pernah duduk asrama. Bagi aku yang dah 2tahun duduk asrama masa sekolah menengah dah tahu dah apa yang perlu. Aku senyum jek. Tengok keluarga dia uruskan segala peralatan. Keluarga aku? Dah balik. Ala relaxlah macam tak biasa lak. Lepas tu seorang lagi masuk. Tapi agaknya budak-budak roomate aku ni semua jenis pendiam. Balas-balas senyuman je. Aku pandang sekeliling, kemas mana-mana yang patut. Aku bentang karpet kecil tepi katil. Meja studi pasang lampu. Aku kagum sebab bilik ni besar sangat, sampaikan bahagian tengah bilik tu boleh letak meja 2 pingpong.

Bila dah petang, hanya 3 orang je masuk bilik aku. Lagi satu katil kosong. Extra bed, extra wardrobe, extra space. Double yeay. Pergi bilik mandi. Waaa besar, tepi ada koridor boleh sidai baju. Masa selesai mandi, lap-lap rambut (budak-budak floor lain dah pergi ke surau), aku yang tak boleh solat ni perhati budak yang first masuk tadi, menangis. Sah tak pernah tinggalkan keluarga. Aku datang dekat. Tak boleh dibiarkan, kesian dia.

"Hai awak, saya Sya"

Budak rambut pendek kerinting pandang aku.

"Hai, aku Ida" pekat giler loghat Kedah dia. Perghh...

........ (bersambung)

Popular posts from this blog

Hot Spring Water Park Pedas, Negeri Sembilan

Mengunyah Keropok Lekor & Meratah Sata di Kemaman

Kelantan : Maggi Tiram Pok Weil