Tea Time : Bingka Labu Manis

Petang ni buka fridge bila bosan. Sebab tengah fikir nak buat apa waktu petang. Sekali tengok ada labu dalam fridge. Alamak, macam mana boleh lupa ada beli labu minggu lepas. Aishh, nasib labu ok lagi.

Mula-mula terfikir nak buat labu masak lemak untuk makan tengah hari, tapi macam malas nak makan dengan nasi. Lepas tu terfikir nak buat pengat labu, pengukus pula tak ada. Nak buat kuih keria labu, macam malas nak menggoreng, so last sekali buat lah Bingka Labu. Sebab senang, masuk je dalam oven, lepas tu leh lepak tengok tv sampi tunggu masak.

Bahan-bahan:

1/4 labu 
3/4 cawan susu cair
2 sb susu pekat
1/2 gula halus
1 cawan tepung gandum
1 sb mentega/marjerin
1 cawan santan pekat
1 sk garam
Kalau nak bubuh pewarna kuning pun boleh (saya tak bubuh sebab labu saya warna kuning cantik)

Cara Nak Buat :

Rebus labu sehingga empuk. 
Bila dah empuk, sejukkan. Lepas tu ambil isi labu.

Kesemua bahan di atas diblenderkan hingga sebati.

Setelah sebati, tuangkan ke dalam acuan. Pastikan acuan dah dilumurkan dengan mentega ye. Supaya senang nak dikeluarkan nanti daripada bekas.

Dengan suhu 165 - 170 darjah celcius, bakar sehingga 45 minit atau sehingga wajah 'puteri bingka labu manis' ini keemasan. 

Saya main agak-agak je. Selalunya instinct saya betul.

Lepas dah habis bakar, sejukkan dulu. Sebab kalau potong time panas, kuih masih lembik dah tak cantik okay. 
Ingat tau. Nak present kat tetamu kena cantik-cantik.

tadaaaa....... cantik tak kuih 'puteri bingka labu manis' saya?

Tu kesan garfu dicucuk cucuk oleh saya hehe..

Maka minum petang saya sudah siap. 
Okay anak-anak jom kita makan

Popular posts from this blog

Hot Spring Water Park Pedas, Negeri Sembilan

Mengunyah Keropok Lekor & Meratah Sata di Kemaman

Kelantan : Maggi Tiram Pok Weil