Skip to main content

Perbualan Mak Mak di Pejabat

Saya selalu seronok nak dengar perbualan mak mak yang anaknya sudah memasuki alam persekolahan dan dah dewasa. Maklumlah anak masih kecil lagi, so bila dengar bolehlah nak cedok ilmu sikit. Tak salahkan.

Tahun lepas (kuat sungguh ingatanku ini), ada seorang ibu kat pejabat meceritakan dia bersusah payah upah tutor datang rumah, ajar anak sulungnya belajar tengah malam (sepatutnya anak diberi tidur awal, bagus untuk perkembangan mereka) demi memastikan anaknya lulus dengan cemerlang dalam UPSR sebabnya dia nak hantar anaknya masuk ke sekolah agama berprestasi cemerlang di salah satu negeri di Malaysia. Bagi merealisasikan impiannya, dia akan pastikan anaknya buat segala latihan. Tekanan demi tekanan dibuat dan akhir keputusan UPSR keluar. Keputusan tidak begitu yang dia harapkan iaitu 3A. Bagi saya sudah cukup bagus sebab maklumlah anak lelaki mana betah nak baca buku lama-lama. Ibu ni punyalah risau takut anaknya tidak dapat masuk ke sekolah itu, namun rezeki sudah dicatatkan, anaknya berjaya masuk ke sekolah yang ibu ini idamkan.

Bermula dari awal tahun saya dengar dia bercerita mengenai anaknya yang selalu telefon mengatakan tak seronok sekolah dan bla bla bla (seperti biasa). Pernah saya tercakap "kenapa dipaksa anak itu?" dan ibu itu diam.

Sehinggalah sehari selepas Aidiladha, dia bercerita anaknya mengadu dia tak boleh nak bawa subjek yang banyak di dalam kelas. Anak dia bercerita yang kawan-kawannya semua sudah hafal banyak surah tetapi dia masih jauh ketinggalan.. dan ibu  tu mengeluh risau. Dia cakap dia masukkan anak itu ke sekolah itu sebab dia mahu anaknya cemerlang dan boleh memimpin keluarga. Tahu berdikari. Faham kehidupan dan masa belajar dah diaturkan maka anak dapat peluang cerah.

Saya taknak persoalkan cara ibubapa mendidik anak kerana setiap ibubapa ada cara yang tersendiri untuk membentuk anak mereka. Cuma saya terfikir adakah cemerlang seorang anak itu diukur dari segi akademik sahaja? Bukan sahsiah. Adakah dengan memasukkan anak ke sekolah bagus maka secara automatik anak itu akan jadi bagus? Saya terfikir-fikir dan bertanya pada diri sendiri. Adakah itu trend sekarang cara mendidik anak? Atau saya memang sudah ketinggalan. Tidak memahami prinsip sekarang yang semua memandang pada akademik. Bukankah pelajaran yang baik adalah pelajaran yang diambil dari rumah? Saya tidak pasti anak saya bagaimana nanti. Cuma saya teringat kata-kata mama saya "budak kalau dah pandai, campak memana pun dia akan pandai".

Hanya coretan sahaja yang terlintas di fikiran dan masih menanti jawapan. Saya makin gerun melihat ibubapa sekarang atau adakah kalau saya tidak mendidik anak begitu, anak saya akan ketinggalan jauh daripada anak-anak yang lain. Patutlah tadika sekarang mahal, mungkin disebabkan ini. 

Luahan hati seorang ibu.

Popular posts from this blog

Mengunyah Keropok Lekor & Meratah Sata di Kemaman

Dari Teluk Cempedak naik ke atas ke Kemaman. Perjalanan dari Kuantan ke Kemaman adalah lebih kurang 50minit dengan pecutan sederhana. Kereta kecil ada hati nak tekan minyak sampai lantai. Kami bermalam di kuarter suami. Jimat jimat. Memang tak keluar belanja pergi sini. Waa dah lama tak pergi sini. Rindu rindu nak tengok pantai cantik, nak makan keropok lekor fresh yang dorang uli-uli lepas tu terus campak masuk dalam kuali untuk goreng memang best berbanding beli masuk fridge dan goreng, lain rasanya. Nak makan nasi minyak (popular breakfast di sini), sata (benda wajib kalau tak jangan datang pantai timur), nasi kukus (sini memang banyak giler restoran/warung jual nasi kukus), Nasi lemak ikan tongkol, kan kan mana pernah jumpa nasi lemak ikan tongkol kalau tak kat sini. Haaipp apasal semua makanan ni. (Geleng kepala Encik Suami kalau baca ni). Sampai pun dah petang, so meh kita jenguk kedai yang terbaik untuk makan keropok lekor dan sata. Suami cakap keropok lekor paling sedap dia pe…

Hot Spring Water Park Pedas, Negeri Sembilan

Kalau tahun lepas kami ke Hot Spring Sg Klah, destinasi pilihan kali ni ialah ke Hot Spring Pedas,Negeri Sembilan. Nak ke sana, kami ikut PLUS exit Pedas Linggi. After tol Pedas Linggi, belok kiri, jalan terus sampai jumpa 1st roundabout ambil pukul 3, jalan sampai jumpa 2nd roundabout ambil pukul 12, jalan terus nampak signboard belah kiri tulis Water Park Hot Spring Pedas . Dari tol Pedas Linggi kira-kira 22km untuk sampai ke destinasi. Harap maklum nak beritahu memang takde signboard after tol tu, so just belok kiri. Sepanjang perjalanan silalah perhatikan papantanda yang ada.

Tip 1 : Exit Pedas Linggi. After tol, belok kiri
Tips 2 : Perhatikan papan tanda sebab tak banyak papan tanda mention Waterpark Hot spring Pedas.
Tips 3 : Mesti jumpa 2 bulatan / roundboard baru akan sampai ke destinasi kalau ikut exit Pedas Linggi.
Waterpark ini dibuka setiap hari kecuali hari Selasa.


Isnin, Rabu, Khamis, Jumaat
RM 10.00 = 135cm ke atas RM8.00 = 85cm - 135cm
Sabtu, Ahad dan Cuti Sekolah
RM 12.0…

Apa Makanan Menarik di Labuan Selain Seafood?

Kalau tanya saya, tempat makan mana yang menarik hati di Labuan ini selain makan seafood, saya akan beritahu 2 restoran/kedai ini. Menambat hati sangat dan memang menjadi pilihan. Sebenarnya banyak kedai makan di Labuan ini tapi setakat ini biarlah saya beritahu yang 2 ini. 
1. Raff Restoran 
Restoran ini memang sentiasa penuh dengan pelanggan tidak kira pagi atau petang. Ada 2 cawangan satu Raff Deepsea restoran dan Raff Restoran (sebelah tokong cina).
Waktu Operasi : 7pagi - 3 atau 4 petang Hari : Setiap hari kecuali diberitahu Signature Dish : Daging Masak Hitam. Lokasi : Trademark sebelah tokong cina, jalan Kemajuan.
Disebabkan waktu ini, kami pergi untuk minum pagi makan saya akan order makanan kegemaran saya iaitu Laksa Sarawak. Orang Sarawak yang kalau rindu nak makan laksa sarawak, bolehlah menjengah ke restoran ini. Cukup rasa, cukup lemak, tak kedekut udang, memang boleh hilanglah rasa rindu kampung halaman tu. Ada juga mee kolok. Mee kolok ini hanya dihidangkan pada hari S…