Apa Khabar Jiran???

Petang ni buat 'birthday party' anak secara kecil-kecil. Alah panggil jiran sebelah rumah je pun, dengan kawan-kawan anak. Adalah dalam 7orang budak. Oklah meriah macam 20 orang gamaknya. Jiran sebelah rumah saya ni baru pindah sebelah rumah, asalnya dia duduk rumah di hadapan saya, kira dah lama jugak la dia tinggal di lorong kawasan perumahan ini. Biasalah gossip mak mak petang hari sehinggalah timbul cerita bekas jiran lama sebelah rumah saya. Dijadikan cerita bekas jiran saya berpindah selepas raya disebabkan sudah 5bulan tertunggak sewa, bil air dan elektrik dipotong sebab tak bayar. Mempunyai 2 orang anak dan isteri bekerja. Saya tidak sempat berkenalan dengan isterinya. Asal saya nak tegur, dia akan masuk rumah kalau nampak saya keluar. So boleh faham ye kenapa saya tak dapat nak berkenalan.

Dijadikan cerita, anak-anaknya selalu menjenguk rumah saya sebab nak tumpang tengok tv. Pada asalnya saya agak pelik kenapa budak -budak ni asal jam 4ptg mesti jenguk tingkap rumah saya minta buka pintu nak tengok tv. Tetiba tergerak hati nak tanya ada tv tak kat rumah. Budak -budak ni menjawab "Tak ada. TV dah jual ayah tak cukup wang". Saya meraguinya sebab nampak piring astro di bumbung rumah. "Tu ada astro?". Budak tu menjawab lagi " Ayah dah lama tak bayar bil". Sampai di situ sahaja saya bertanya.

Pada petang ni agak terkejut bila jiran baru saya itu bercerita. Rupanya budak -budak itu selalu datang ke rumah jiran saya minta makanan. Sebab ayah tidak cukup wang nak beli lauk. Allahu silap saya tak bertanya pada mereka. Rasa bersalah rasanya. Padahal kami yang paling hampir dengan mereka.  Tidak mengetahui mereka mempunyai masalah kewangan sampai sebegitu. Sebab tiap-tiap hari ayahnya pergi bekerja dan isterinya adalah seorang guru. Maka saya berpendapat tidak ada apa-apa masalah. Mungkin kami baru berpindah ke sini, anaknya segan untuk meminta apa-apa daripada kami.

Pengajaran untuk kami sekeluarga, rajin-rajin bertanya khabar jiran sebelah. Kita tak tahu kesusahan apa yang mereka alami, tapi mungkin kita boleh ambil tahu daripada anak-anak mereka.

Popular posts from this blog

Hot Spring Water Park Pedas, Negeri Sembilan

Mengunyah Keropok Lekor & Meratah Sata di Kemaman

Kelantan : Maggi Tiram Pok Weil