Hobi Baru Suri Rumah Sepenuh Masa


Masa balik semenanjung tahun lepas,  sempatlah melawat Taman Teknologi Mardi.  Memang cantik dengan banyak pokok herba,  bunga.  Disusun dengan kemas. 
Cantik kan?  Ada banyak lagi gambar taman,  tapi malas nak upload. 

Maka sejak balik ke Labuan,  jiwa jadi kacau.  Hahaha bukan kacau apa,  kacau nak buat hobi baru.  Tambahan pulak jiran sebelah menyebelah dua-dua hobi berkebun.  Haishh tak boleh jadi.  Tak mahu kalah,  nak cantik gak.  Jiran-jiran banyak kongsi pengetahuan.  Maka kiranya jadi terpengaruhla.  Asal buat mesyuarat tepi pagar je cerita pasal pokok.  Mana boleh jadi kan.  

Alkisahnya tiap - tiap minggu pergi Pasar Tani yang terletak di Labuan Walk.  Orang lain pergi pasar tani beli ayam,  sayur,  buah,  kuih tapi saya mencari pokok.  Banyak duit hangus di situ.  Redha demi hobi baru. 
Macam - macam pokok dijual di pasar tani.  Jadi teruja plak.  Tanah untuk dijual pun ada. 
Maka bermula lah episod menanam.  

Gambar Atas : Kaktus.  
Gambar Bawah :  tak tahu bunga apa.  Yang pasti,  bila ada matahari dia kembang cantik warna kuning. 

Gambar Atas : Bunga kertas.  Ada 3 jenis warna putih,  merah,  pink.  3 pasu nak kena bela. 

Gambar Bawah : bunga di paling senang nak tanam.  Cucuk je kat tanah.  Tak perlu penjagaan rapi.  Tapi tak tahu nama apa. 

Pokok cili

Gambar Atas : Pokok Pandan 
Gambar Bawah : Pokok Bendi. 

Gambar Atas : Pokok Labu 
Gambar Bawah : Pokok Limau Purut

Gambar Atas : Pokok Kari 
Gambar Bawah : Serai. 


Arnab dulu tu dah besar.  Ini tak mesra camera.  Jual mahal. 

Minggu ni nak tambah koleksi.  Seronok tanam pokok,  lebih - lebih lagi pokok bunga.  Bila dia kembang tu,  macam jadi terapi. 
Harap berkekalan. 

Popular posts from this blog

Hot Spring Water Park Pedas, Negeri Sembilan

Mengunyah Keropok Lekor & Meratah Sata di Kemaman

Kelantan : Maggi Tiram Pok Weil